En digital plattform speciellt utvecklad för optiker

Att digitalisera sin verksamhet är något varje bransch behöver förhålla sig till. Dagens konsumenter söker redan information på nätet före ett köp, oavsett om de sedan handlar i butik eller på nätet. En majoritet av de som köper optiska produkter på internet idag skulle hellre köpa av sin egen optiker om möjligheten fanns.

Den digitala plattformen IDUN är en smart webbshop som kombinerat med din kunskap och kundkännedom gör dig starkare i konkurrensen. Plattformen ger dig även verktyg, speciellt framtagna för optiker, som underlättar det dagliga arbetet.

Se filmen om IDUN
 

Webshop

Webbshopen är en förlängning av den fysiska butiken med samma sortiment och erbjudanden för bågar, glas, kontaktlinser och solglasögon. Priserna hämtas från butikens administrativa system. IDUN ger dig liknande funktionalitet som du ser hos de bästa onlinebutikerna idag. Dessutom innehåller plattformen kopplingar till leverantörer, möjligheten att sälja glas, ge rådgivning och hantera recept. Helt enkelt en så kallat omnikanaltänk där butiken och webbshoppen integreras och ger kunden det han eller hon behöver, både via nätet och i butiken.

Vi vill ge optikerna en plattform där deras kunder kan röra sig sömlöst mellan det fysiska och det digitala. En plattform som hjälper dem att hitta bågarna de letar efter, och där de både kan se sortimentet och lära sig mer om optik innan de handlar.

Tre av fyra konsumenter söker idag information på nätet före köp av kontaktlinser eller glasögon. Mer än 50 % av alla kontaktlinser i Sverige köps på nätet, men samtidigt visar undersökningar att många konsumenter hellre skulle handla av sin optiker om priser och leveransvillkor var desamma.

 

Tidsbokning

Den digitala tidsbokningen ger dig ett effektivt verktyg för att öka bokningarna av undersökningsrum och planera bemanningen. Det påverkar omsättningen positivt och med fler bokningar och besök i butiken ökar försäljningen.

Som tillval finns möjligheten att automatiskt förboka kunder på samma sätt som till exempel Folktandvården gör. I tillvalsmodulen kommer du att kunna boka de kundgrupper som behöver högre återbesöksfrekvens, till exempel patienter mellan 40 och 50 år, med det tidsintervall deras synfel kräver.

Kommunikation

Med kommunikationsmodulen håller du kontakt med kunden före, under och efter besöket. För att förbereda besöket får kunden svara på frågor om till exempel sin arbetssituation, fritidsintressen, sjukdomar eller vilken typ av bågar man föredrar. Kunden kan också ställa frågor till dig som optiker. Det gör att ni båda är bättre förberedda och med mer kunskap om respektive kund kan du leverera en bättre klinisk bedömning och ökad kundupplevelse.

Efter besöket kan du på ett tidseffektivt sätt hålla kontakten med kunden och öka möjligheten till återkommande besök och försäljning.
 
 

En digital plattform för optikbranschen

Kraftfull digital plattform

Plattformen har en omfattande grundfunktionalitet som är speciellt framtagen för optiker och som anpassas till din butik.

Grundpaket med tilläggsmoduler

Grundpaketet ger dig många funktioner, men vill du ha fler har vi ett antal tilläggsmoduler för ännu mer funktionalitet.
 

Sökmotoroptimering

Att synas högt i sökmotorerna, som Google, är viktigt för att nå nya kunder och få affären online idag. Plattformen har avancerade funktioner för att hantera sökmotoroptimering (SEO).

Smidig produktinformation

Vi hjälper dig att lägga upp de produkter du vill ha i webbshopen, med allt vad det innebär i form av produktinformation, bilder, priser etc. Systemet har avancerade funktioner för detta.
 

Butiksanpassad design

Det kraftfulla webbpubliceringsverktyget ger dig stora möjligheter att välja design och utseende av webbshopen. Du behåller din egen kultur och ditt eget utryck.

Plattform som växer

Vi kommer att utveckla den digitala plattormen efter hand med nya tjänster och möjligheter med utgångspunkt från våra kunders önskemål och behov.
 

Sist men inte minst – enklare för dig

Du gör det du är duktig på och vi hjälper dig att komma ut digitalt. Vi vet hur mycket du som optiker har att tänka på. Därför skapar vi ett verktyg med smidig administration och smarta funktioner som underlättar det dagliga arbetet för dig.

Mer information kring våra lösningar

 
 

Hur fungerar det?

Vi har en prenumerationsmodell för våra digitala optikertjänster, vilket innebär att du som optiker snabbt och enkelt får tillgång till en egen nätbutik som du kan anpassa efter dina önskemål och behov.

Det som skiljer vår produkt från andra e-handelslösningar är att vi har ett tydligt fokus på optikmarknaden. Tjänsten är lätt att integrera med de system som du använder idag, och låter dig lägga till både egna märken och underleverantörer.

Vill du veta mer? Kontakta oss så håller vi dig uppdaterad.